Honda NSX
2005.04.23. 21:30
A Honda 1991-ben tört be a szuper-sportkocsik piacára a középmotoros NSX-szel. Akkor, amikor a Formula-1 bajnokságában a Ferrari fölé tudtak kerekedni, a közúti versenygépek kategóriájában is piacra dobták a maranellóiak ellenfelét.
Tíz évvel később még mindig ugyanabban a formában hódított a japánok csúcstechnikája, hiszen a hetvenes évek Lotus Esprit modellje által inspirált szögletes, ék alakú külső kiállta az idő próbáját. Utasterén viszont meglátszik a kor, keletien szögletes műszerfalra szerelt Bose hifi még mindig egy kazettás magnó, CD csak felárért, Internet és navigáció pedig még azért sem rendelhető hozzá.
Az ígért teljes modellváltással ellentétben a 2001-es Tokiói Autószalonon inkább alapos ráncfelvarrást végzett a Honda sportos zászlóshajóján. A 2002-es modellév NSX típusa a divatjamúlt bukólámpák helyett nagy fényerejű, áttetsző burájú, fixen beépített fényszórókat kapott. Frontrészének éleit enyhén lekerekítették, de változott a hátsó légterelő és hátsó lámpatestek is. A légellenállási együttható a korábbi 0,32-ről 0,30-ra változott, így az NSX eddigi 270 km/h-s végsebessége 280 km/h-ra növekedett.
Az apró külső változtatásokra vadonatúj metálszínek hivatottak felhívni a figyelmet. Azonban egy olyan ritka és komoly szuper-sportkocsi, mint a Honda NSX, kissé esetlenül mutat narancsos fényezéssel, főleg az élénksárga utastérrel kiegészítve. Sokkal meggyőzőbb hatást tudunk elérni a ragyogó "Long Beach" élénk kék külsővel.
A kor szavára felelve a Honda megnövelte az NSX kerekeit. A hátsó 17 colosok átmérője maradt, de 8,5 helyett már 9 col szélesek, míg az első 16"-os kerekek a hátsókhoz igazodva 17 colosra növekedtek. Manapság azonban már a középkategóriás alapmodellekhez is kérhetőek 17 colos kerekek, sportkocsik esetében pedig nem ritka a 19-20 colos kerékméret sem, a Honda is szerelhetne nagyobb papucsokat sportmodelljére. Ez nem funkcionális igény, csupán a divatnak megfelelő, kiemelve a típus versenyautós jellegét.
Az NSX egyik legnagyobb ütőkártyája a változó szelepvezérléses, 3,2 literes, 290 lóerős V6-os motor. A pörgős erőforrást nagy fordulatszámon hajtva igazi versenyautós érzés keltheti hatalmába a vezetőt, ezt a kiváló hangolású kipufogó is alátámasztja. A 2002-es modellévre keményebb első rugókat kapott az autó.
Motor: hosszirányban elhelyezett V6-os Felépítés: középmotor-hátsókerékhajtás Hengerűrtartalom: 3179 ccm Furat/löket: 93 x 78 mm Teljesítmény: 216 kW (290 LE) 7300/perc Nyomaték: 303 Nm 5500/perc Sebességváltó: hatfokozatú kézi Hossz./Szél./Mag.: 4430/1810/1170 mm Tengelytávolság: 2530 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1510/1540 mm Fékek elöl/hátul: 297/302 mm hűtött tárcsafékek Gumiabroncsok elöl és hátul: 215/40 R17 és 215/40 R17 Gyorsulás 0-100 km/h: 5,7 s Végsebesség: 280 km/h
|
Elektronikus szervokormánya első pillanatra nehéznek és lassúnak tűnik, de forszírozott országúti tempóban, vagy versenypályán azonnal észrevenni, hogy erre a terepre termett. Front- és farmotoros ellenfeleivel szemben a középmotoros NSX biztosan tartja a számára kijelölt ívet. A Corvette és 911 viselkedésével összevetve a Honda súlypontja alacsony és többnyire az autó közepére esik.
A kupétetős és roadster kiadások mellett elérhető NSX-T változat kivehető tetőpanelekkel rendelkezik. Csukott állapotban egy zárt autó stabilitását nyújtja, ráadásul ha a tetőt a csomagtérbe helyezzük, akkor sem csökken számottevően a raktér kapacitása. Az NSX így kettős karaktert nyújt a szuper-sportkocsik kategóriájában. Az 1995-ben debütált NSX-R kiadás azonos teljesítmény mellett rövidebb áttételű sebességváltót, Recaro sportüléseket és kb. 70 kg-mal könnyebb menetkész tömeget kínál. Az idei, 2002-es NSX-R újdonságai az alapmodell változtatásai mellett a légterelőkön, motorháztetőn használt szénszálas műanyag.
A teljes modellváltás és a tervezett V8-as erőforrás még várat magára, de az arculatfrissítés segítségével a Honda száműzni tudta az NSX elavultabb alkatrészeit, javított az aerodinamikán és a futóművön. Az viszont, hogy több mint egy évtized után is csupán ennyi változtatásra volt szükség az NSX aktualizálásához, jelez valamit a japán sportmodell csúcstechnikájából.
|