Dodge Viper autók és motorok!!!
Menü
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hosszabb Cikkek
Hosszabb Cikkek : Az új Mazda MX-5

Az új Mazda MX-5

  2005.07.15. 19:30

MEGJEGYZÉS: Ezek az információk előzetes specifikációkat tartalmaznak, amelyek a kiadás időpontjában voltak érvényesek. Mivel a Mazda termékpolitikájának alapvető eleme a folyamatos fejlesztés, a Mazda fenntartja ezen információk bármikori megváltoztatásának jogát.

1989. február 9-én a Mazda Motor Corporation történelmet írt, amikor a Chicagói Autókiállításon bemutatta Mazda MX-5/Miata modelljét. A Mazda ezzel mindenki számára elérhető és élvezetes autók karakterével alkotta újra és ruházta fel életerővel a könnyű roadstert.

Tizenhat esztendővel később a Mazda kompromisszumot nem ismerő elkötelezettsége mit sem csökkent, a hirosimai gyártó továbbra is töretlenül fejleszti a kétüléses roadster klasszikus koncepcióját. A teljes egészében új fejlesztésű, harmadik generációs Mazda MX-5 Genfi Nemzetközi Autókiállításon tartott világpremierjével a Mazda újra bizonyítja, hogy az egyszerű és könnyű sportkocsi mellett a márka továbbra is elkötelezett. Az eredmény pedig egy vérbeli roadster és a Zoom-Zoom karakter legtisztább megnyilvánulása.

A Mazda már régóta épít izgalmas és egyedi sportautókat. Az első világszerte ismertté vált Mazda a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport volt, amelyet 1967-ben mutattak be. A Mazda RX-7, amely 1978-ban követte, szintén meghódította a sportkocsik rajongóinak szívét, és két éve, 2003-ban a Mazda bemutatta az RX-8 modelljét, amellyel újraírta a sportautó-építés szabálykönyvét. A tekinteteket mágnesként vonzó design, a különleges Wankel-motor teljesítménye és a négyajtós karosszériában rejlő, négy felnőtt számára is kényelmes utazást kínáló utastér kombinációja valóban innovatív együttesnek számít.

A vadonatúj Mazda MX-5 megalkotásakor a Mazda tervezői annak fényében fejlesztették tovább a könnyű sportkocsi koncepcióját, hogy az új modellnek bizony egy modern kori ikon nyomában kell járnia. 2000 májusában a Guinness Rekordok Könyve a Mazda MX-5 modellt 531.890 darab addig eladott példányával a legnagyobb darabszámban értékesített kétüléses nyitott sportkocsiként ismerte el. Azóta a kereslet mit sem csökkent, s mára több mint 700 ezer Mazda MX-5 talált világszerte gazdára.

Nem meglepő tehát, hogy a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 megalkotásakor a program menedzsere, Takao Kijima nem csak előre tekintett, hogy felmérje a világ piacainak az eredeti Mazda MX-5 bemutatása óta megváltozott igényeit. A múltba is nézett, hogy átérezhesse, mi avatta e Mazdát oly különlegessé a világ autórajongóinak szemében, és persze kezei közt. Amit talált, az az egyéni szellemiség olyan intenzív megnyilvánulása, amilyennel bizony csupán kevés sportkocsi büszkélkedhet.

Ló és lovasa egysége - "Jinba Ittai"

A Mazda MX-5 kivételes szellemiségét japánul a Jinba Ittai kifejezés írja le a legjobban, amelynek közvetlen fordítása a "ló és lovasa egysége".

A "Yabusame", egy hosszas, artisztikus rituális ceremónia Japánban hű megtestesítője a Jinba Ittai lényegének. Ennek során egy lovas íjász nyargal el egy cél előtt, amelyre nyílvesszőt lő ki. A telitalálat érdekében a lónak és lovasának egyként kell mozognia, azaz közös produkciójukat egyfajta természetes, kétirányú kommunikációnak és az együttműködés magas fokának kell áthatnia.

A ló és a lovas mozgása közötti ezen egység szolgált a Mazda MX-5 és vezetője közötti viszony legtalálóbb analógiájául. A Jinba Ittai a 21. századi adaptációja leginkább az együléses Formula-1 rakéta és vezetője kapcsolatához hasonló, de találó a nagyteljesítményű speed-motor és vezetője példája is. A Jinba Ittai valójában a Zoom-Zoom filozófia lényege.

A ló és lovasának hasonlata és a világszerte a "megunhatatlan élvezetként" elkönyvelt autó megteremtésére irányuló törekvés szolgált fókuszpontként, amely köré az eredeti és a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modelleket egyaránt tervezték és felépítették. Miközben a legtöbb sportkocsi meghatározott menetteljesítmény-célkitűzések jegyében születik - például a 100 kilométer/óra sebességre gyorsuláshoz szükséges idő vagy a futómű által elbírt kanyarbéli oldalgyorsulás - a Mazda tervezői a könnyű sportkocsi újjáélesztésekor további elvárásokat fogalmaztak meg. Ez valójában a nyitott roadster vezetése kínálta egyszerű élvezet diadala volt. Az "élvezet", mint olyan így már mindenki számára az autó részévé válhatott, a sportos autózás és a mindennapok közlekedése során egyaránt.

A Mazda a minden vezető által jól érzékelhető és élvezhető érzékenyen reagáló autó érzetére helyezte a fő hangsúlyt. A Mazda MX-5 a csekély tömeg és a kicsi, ám élénk motor kínálta ideális dinamikus egyensúlyra összpontosít. Ami más autókban másodrendű fontosságú - ilyen például, ahogy a nyitott utastér valósággal fürdik a napfényben és a friss levegő adott évszakra jellemző illatában - a Mazda MX-5 fő célkitűzéseinek listája élén áll.

A Jinba Ittai öröksége és továbbfejlesztése

Takao Kijima és tervezőcsapata első lépése tulajdonképpen annak felismerése volt, hogy éppen a Jinba Ittai tette az eredeti Mazda MX-5 modellt oly vonzóvá a sportautók rajongói körében, s egyben a Mazda legnagyobb sikertörténetévé. A második lépésben olyan korszerű tervezési eljárásokat alkalmaztak, amelyeket a Mazda a jelképpé vált Mazda MX-5 teljes egészében új fejlesztésű harmadik generációjának ez évi bemutatása érdekében fejlesztett ki. Takao Kijima a Jinba Ittai kifinomult megformálását a karosszéria, a hajtáslánc és a futómű kialakításakor a Kansei Engineering módszerét alkalmazta.

A Jinba Ittai fogalmához hasonlóan a Kansei is nehezen fordítható le a nyugati nyelvekre. Az átgondolt tudatosság és a fokozott érzékenység kifejezései állnak a legközelebb a Kansei definíciójához. Ez tulajdonképpen annak felismerése, hogy az egyes alkotóelemek alkalmassága képezi az egész kifogástalan működésének alapját. A vezető és az autó közötti említett egység így egészen addig finomítható, hogy az valójában mindenki által érezhető legyen, aki kipróbálhatja az autót. A Kansei másik szabálya, hogy a design, a mechanikai működés, a menetdinamikai érzékenység végeredményben egyaránt a vezetés élvezetét erősíti.

A Jinba Ittai mint kiindulópont és a Kansei Engineering, mint navigációs eszköz segítségével Takao Kijima és elkötelezett tervezői így olyan teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 roadstert alkothattak, amely jelentősen jobb elődjénél, ám koncepciójában nem tér el az eredetitől.

A csapat elsőként alaposan megvitatta, mit kellene megőrizni a Mazda MX-5 első és második generációjából, és mit célszerű továbbfejleszteni az új Mazda MX-5 számára. A hat alábbiakban látható kulcsfontosságú kategória a Mazda "halszálka szerkezeteként" vált ismertté, s a kívánt "egység" felé vezet. E fogalmak a stílus (külső és belső), a tapintás (a tapintó érzékszervhez kapcsolódó minden vonatkozásban), a hallás (elsősorban a motorhang, de a szélzajok tekintetében is), a kanyarodás (irányíthatósági, menetdinamikai tulajdonságok), a folyamatos haladás (a vezetés minőségétől a gyorsítási reakciókig minden) és a fékezés. Az új Mazda MX-5 megalkotásában e "halszálka szerkezet" szolgált kiindulási pontként.

A Mazda mérnökei öt alapvető követelményt fogalmaztak meg a Jinba Ittai koncepció megvalósításához.

  1. Az autó a lehető legkönnyebb és legkompaktabb kialakítással rendelkezzen, miközben megfelel a világszerte megkövetelt biztonsági igényeknek
  2. Az utastérnek kihasználatlan terek nélkül, kényelmes helyet kell kínálnia két nagytermetű felnőtt számára is
  3. Az autó alapelrendezése továbbra is az eredeti első-középső motor és hátsókerék-hajtás konfigurációt kövesse, ahol a motor az 50:50 arányú első-hátsó tömegeloszlás érdekében a vezető előtt, de az első tengely vonala mögött helyezkedik el
  4. A maximális vonóerő-átadási képesség, tapadás és dinamikus stabilitás érdekében keresztlengőkaros- vagy multi-link felfüggesztés mind a négy keréknél
  5. Az erőátvitel vázszerkezetének az érzékeny gázadási reakciók érdekében továbbra is szilárd kapcsolatot kell biztosítania a motor és a hátul elhelyezett differenciálmű között.

A minimális tömeg, mint erény

Az egyre növekvő piaci igények kielégítésekor természetes folyamat a sajáttömeg növekedése. Felismerve azonban, hogy ez ellentétes a Jinba Ittai célkitűzéseivel és az extra tömeg drasztikusan negatív befolyást gyakorolna a vezethetőség, a kanyarodás és a fékezés adottságaira, a Mazda tervezői számára minden egyes gramm számított. "Grammstratégiájuk" a tömeg lehető legcsekélyebb növekedését és tömegcsökkentési lehetőségek alapos vizsgálatát irányozta elő. Emellett azonban más "fogyókúrás" fogásokat is alkalmaztak. Fejlett technikákat használtak mindazon helyeken, ahol a könnyű és merev szerkezetek alkalmazása komoly előnyöket rejtett, mindezt olyan anyagokkal, amelyek nagyobb szilárdságot és könnyebb felépítést eredményeztek.

Végső formájában az új Mazda MX-5 erősebb, jobban használható, kényelmesebb és praktikusabb. Számos új felszerelést kínál, és hatékonyabban védi utasait az ütközések okozta sérülésektől, miközben a Kansei Engineering törekvéseinek köszönhetően a sajáttömeg csupán 10 kilogrammal növekedett.

Miközben a tömegmegtakarítás a Jinba Ittai szempontjából elsődleges prioritást élvezett, a további fő szempontok között szerepelt az önhordó karosszériaszerkezet merevsége, az autó tömegközéppontjának magassága, az 50:50 arányú első-hátsó tömegeloszlás, és a jármű függőleges tengely körüli tehetetlenségi nyomatéka (perdület). (Az alacsonyabb ilyen irányú tehetetlenségi nyomaték fokozza a jármű kormánymozdulatokra adott reakcióinak érzékenységét.) E paraméterek mindegyike igen fontos szerepet játszott az új Mazda MX-5 minden tekintetben élvezetes vezetési karakterében.

A merev karosszériaszerkezet az autó és vezetője egységének alapvető fontosságú eleme. A kimerítő analízisnek és a korszerű anyagfajták alkalmazásának köszönhetően az új egységes karosszériaszerkezet a hajlítószilárdság terén 22, a csavarószilárdság tekintetében pedig 47 százalékos fejlődést kínál a Mazda MX-5 előző generációjához képest. A motor 135 milliméterrel hátrébb mozdítása alapvető lépés volt az első és hátsó tengely közötti tömegeloszlás kiegyenlítése és a jármű függőleges tengely körüli tehetetlenségi nyomatékának csökkentése terén.

Élvezetes design

A látás és a tapintás érzékszervei kritikus szerepet játszottak a fejlesztésben, így döntő fontosságú, hogy az új Mazda MX-5 vérbeli sportkocsiként látható és érzékelhető. Ez a nagyobb és az apró részletek összehangolásának tudománya - a kerekek és a karosszéria arányainak viszonyától egészen addig, ahogyan a sebességváltó-gomb a vezető tenyerébe simul. Az eredeti Mazda MX-5 lényegében egyetlen komolyabb felfrissítéssel 16 éve sikeres a piacon. Az eredeti 1990-es modell designját egyszerű, barátságos és élvezetes formavilágként tartották számon, mivel igényesen képviselte a kompakt és hatékony konstrukció előnyeit.

Külső design

Az új Mazda MX-5 hamisítatlan "apja fia", külsejének tehát éppúgy meg kellett jelenítenie az "élvezet" és a "modern stílus" jegyeit. A teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modellnek így meg kellett őriznie élvezetes karakterét, ám modern stílusjegyekkel kiegészítve. Ezek egyaránt a korszerű könnyű sportkocsi egyszerű funkcionalitását és egy vérbeli sportautó atletikus masszivitását közvetítik, amelyek egyaránt a Mazda MX-5 egyértelmű formai stílusjegyei maradtak.

A legjelentősebb változás a korábbi külső formákhoz viszonyítva az autó klasszikus "kólásüveg" alakjának elhagyása. Az orr és a hátsó rész a korábbiakhoz hasonlóan egyaránt lágyan szűkül, ám a felületek ezúttal finoman, de szűkülés nélkül ívelnek a kerekek között. E változtatás funkcionális előnyei a szélesebb utastérben, azaz a nagyobb csípő- és váll- és könyökmagasságú belső szélességben mutatkoznak meg, illetve helyet kínálnak az oldallégzsákok számára is.

Az új Mazda MX-5 sárvédőinek íveit a lényegesen szélesebb nyomtávú kerekek befogadására és az atletikusabb kiállás érdekében hangsúlyosabbra formálták. A korábbinál nagyobb és szélesebb 17 colos kerekek a Mazda formai filozófiájával teljes összhangban emelik ki a jármű széleit. A karosszéria széles vállöve folyamatosan keskenyedve kölcsönöz az autónak könnyed megjelenést.

Oldalnézetében a Mazda MX-5 megőrizte az eredeti alacsony és folyamatos vállövi vonalait, miközben a közvetlenül alatta, a kerekek között húzódó oldalsó felületek az erőteljes és izmos megjelenést hangsúlyozzák.

A Mazda MX-5 elején és hátulján egyaránt keskenyedő formák hangsúlyozására a fényszórók és a hátsó lámpák az autó széleitől befelé helyezkednek el, így a tengelytáv (+65 milliméter), a hosszúság (+20 milliméter), a szélesség (+40 milliméter) és a magasság (+20 milliméter) enyhe növelése ellenére megőrizte feszes és kompakt vizuális hatását. (Az adatok az európai kivitelre vonatkoznak).

A magas minőségi színvonalat képviselő összehajtható tető egyetlen központi elhelyezésű zárfogantyúval ellátott, Z-alakban hajló konstrukció. Lenyitott helyzetében lágyan és finoman illeszkedik a karosszériához, s különösebb erőfeszítések és nyújtózkodás nélkül zárható, illetve nyitható. Szintén rendelkezésre áll az új levehető keménytető is (piactól függően), amely a döntött hátsó oszlopnak és a lendületes vonalvezetésű hátsó ablaknak köszönhetően az autó vonzerejét tovább emelve, modern és agresszív külsőt kölcsönöz számára.

Belső design

Az új Mazda MX-5 belső terét az egyszerű funkcionalitás és a kényelmes nyitottság jellemzi, a sportautók rajongóit megörvendeztető magas fokú kidolgozási minőséggel kiegészülve. T-alakú kialakítás kapcsolja a műszerfal vízszintes irányú masszív vonalait a kardánalagúthoz. A cockpit elején keresztbeívelő egyenes vonal hangsúlyozásában négy kerek fűtő-szellőző nyílás segít. A belső tér számos részén a zongorafekete árnyalat modern, magas minőségi színvonalat sugárzó felületeket biztosít. A kapcsolókat, műszereket és kezelőelemeket az optimális funkcionalitás érdekében precízen tervezték meg, és nagy gonddal helyezték el. A műszeregységben öt, fémhatású kerettel ellátott, jól leolvasható számlapokkal és mutatókkal kialakított kerek műszer sorakozik, amelyek a polarizált üvegborítás alatt még közvetlenül ráeső fényben is jól láthatók.

A Mazda tervezői az MX-5 számára nyolc külső színt és háromféle egyéni belső kárpitcsomagot választottak. Az alapmodellek ízléses fekete szövetkárpittal és a kormánykeréken, a műszerek keretein és az ajtókilincseken matt ezüst hatású felületekkel készülnek. A magas felszereltségű modellek két vonzó lehetőséget is kínálnak: vajszín és fekete kombinációjú bőrbevonatú üléseket, műszerfalat és ajtókárpitokat, illetve egyszínű fekete bőrkárpitozást (piactól függően).

Biztonság és kényelem

A Mazda új generációs sportautó-felépítését a korábbinál lényegesen szilárdabb formában alkalmazva teremtették meg az új Mazda MX-5 biztonsági rendszereinek alapját. Az új Mazda MX-5 a típus története során először kínál oldallégzsákokat, amelyek kétrészes kivitelben az ülések támlájában kaptak helyet. A közös aktiváló egység egyszerre fújja fel a felsőtest, illetve a fej nagyobb méretű légzsákját. Ez az új, mindegyik piacon megjelenő oldallégzsák-megoldás igen könnyű, kompakt és rendkívül hatékony az ütközésvédelem tekintetében.

Annak érdekében, hogy a Mazda MX-5 az alacsonyabb és a magasabb termetű vezetők számára egyaránt magas fokú kényelmet és tökéletes üléspozíciót biztosíthasson, állítható kormánnyal és a korábbinál tágabb határok között állítható ülésekkel rendelkezik. A rakodási lehetőségek egy ilyen méretű járműhöz képest valóban bőségesek. A hátfalon három rekeszt alakítottak ki: az egyik akár 10 CD-lemez számára is elegendő helyet biztosítva zárható és könnyen elérhető, míg egy-egy az üléstámlák mögött helyezkedik el. A vezetőülés támláját és a kardánalagút utas felőli oldalát egy-egy zsebbel egészítették ki, míg az ajtózsebekbe palacktartót, a váltókar mögé pedig fedéllel takart kettős italtartót építettek. A hatalmas kesztyűtartó zárható és egy kisméretű aprópénz-tartó is a vezető rendelkezésére áll.

A nyitott tetejű autózás kényelmét két megoldással is fokozzák. Új, derékmagasságban elhelyezett nyílásokból áramlik a meleg vagy hűs levegő az utastéren át, a hűvös és melegebb napokon egyaránt megőrizve a cockpit kellemes hőmérsékletét, így meghosszabbítva a nyitott tetejű szezont. A huzatot és a függőleges légáramlatokat az ülések mögötti légterelő hálóval borított konzol mérsékli, miközben felületén át némi levegőt azért az utastérbe enged.

Tökéletesített motorok és erőátviteli rendszerek

Motorok

A sportkocsik lelkét az élénk motor és az ehhez illő erőátvitel alkotja. Két új - a globális piacok számára a 2,0 literes, illetve az európai vásárlók számára egy további 1,8 literes - az MZR motorcsaládhoz tartozó erőforrás hajtja a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modelleket. Ezek könnyű, kompakt, lánccal hajtott dupla vezértengellyel készülő konstrukciók, hengerenként négy szeleppel, változó szívószelep-vezérléssel, elektronikus szabályzású szívócsatorna-befecskendezéssel és gyújtókábel nélküli, közvetlenül a gyertyákra erősített gyújtótekercses (coil-on-plug) gyújtással. A motorblokk, a hengerfej és az olajteknő egyaránt alumíniumból készül, míg az öntöttvas perselyek tartós hengerfelületet biztosítanak.

Mindkét motor 10,8:1sűrítési aránnyal, és 83,1 milliméteres lökettel működik, ami valamivel rövidebb a dugattyú korábbi 1,8 literes motorban alkalmazott útjánál. A furatátmérő a 2,0 literes motorban 87,5 milliméter, az 1,8 literesben 83,0 milliméter.

Mindkét motor teljesítményadatai a kulcsfontosságú piacokra történő bevezetés időpontjára válnak véglegessé. Az 1,8 literes célkitűzésként 93 kilowatt/126 lóerő legnagyobb teljesítményét 6500-as*, míg 167 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 4500-as percenkénti fordulatszámnál* adja le. A 2,0 literes európai változata célkitűzésként 118 kilowatt/160 lóerő legnagyobb teljesítményét 6700-as*, míg 188 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 5000-es percenkénti fordulatszámnál* produkálja. A motorteljesítmény a helyi igények szerint eltérhet majd.

A Mazda tervezői által "érzékeny reakcióknak" és "lobbanékonyságnak" nevezett fogalmak a fejlesztés során mindvégig a középpontban álltak. A könnyebb lendkerék, az elektronikus szabályzású fojtószelep és a merev kardántengely és féltengelyek egyaránt közreműködnek az új Mazda MX-5 érzékeny és közvetlen viselkedésében. Az új Mazda MX-5 motorjának nyomatéki görbéje a szívó és a kipufogórendszer ellenállásának jelentős mérséklése következtében a magas fordulatszám-tartományokon közel azonos szinten húzódik. Az eredmény pedig egy olyan motor, amely a maximális forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszámot elhagyva, a vörös tartomány felé haladva is különösen érzékeny gázreakciókkal és közvetlen visszajelzésekkel húz.

Különös figyelmet szenteltek a szívó- és kipufogórendszer csatornái kialakításának is. A szívási ellenállás 57 százalékos csökkentését, nagykeresztmetszetű, nyitott szívócsatornával és átgondolt kialakítással sikerült elérni. A kipufogóoldalon a nagytérfogatú hangtompítónak és a kettős kipufogóvégnek köszönhetően a rendszer nyomásveszteségét 40 százalékkal csökkentették.

A Mazda MX-5 motorjának akusztikai hangolásakor - a fojtószelep nyitásával - egyre erősödő, ugyanakkor lágy és harmonikus hangzást alakítottak ki. 5000-es percenkénti fordulatszám felett azonban ez már erőteljesen rezonáló, folyamatos és vérpezsdítő hanggá változik, egészen a 6700-as percenkénti fordulatszámnál fekvő vörös tartományig. A közepes fordulatszám-tartományok mély, 500 hertzes hangzása a Mazda MX-5 érzékenyen reagáló és mozgékony érzetét erősíti.

Erőátvitel

A Mazda új fejlesztésű hatfokozatú manuális sebességváltója minden piac kínálatában szerepel majd. Az ötfokozatú manuális, valamint a váltókarral és a kormánykerék gombjaival egyaránt kezelhető, manuális üzemmódot is kínáló, fejlett hatfokozatú automatikus váltómű szintén megjelenik a palettán (piactól függően).

A sportautók rajongói különös örömmel kapcsolják majd a - csupán egy-egy gyors csuklómozdulattal váltható - fokozatokat. A Mazda MX-5 e fontos stílusjegyének további tökéletesítése érdekében a váltókar minimális erőkifejtés mellett és igen rövid utakon mozgatható. A kezeléshez szükséges erő csökkentésében az első négy fokozat háromszoros kúpkialakítású szinkronszerkezetei is közreműködnek, a hatékonyságot pedig a 3. és 4. fokozat előtéttengelyen elhelyezett szinkronszerkezeteivel fokozzák. A kapcsolórudazat alacsony súrlódású perselyekben mozog, a váltókar pontos megvezetését pedig külön lemezkulissza segíti.

Igazán élvezetes futómű

Harmonikus menetdinamikai tulajdonságok

A vezető és a sportkocsi közötti lehető legszorosabb kapcsolat csak abban az esetben valósítható meg, ha a jármű lineáris, precíz és jól kiszámítható módon reagál. A Mazda tervezői a számos közúti próba során sok időt szenteltek annak, hogy meghatározzák, e magas célok hogyan valósíthatók meg a futómű hangolása útján.

A vezetés érzete tekintetében két kulcsfontosságú adottságra törekedtek: pontos és fürge. A cél tehát a "kínosan tökéletes" motor rideg hatékonysága helyett inkább a természetes élénkség érzete volt. Miközben a stabilitás alapvető fontosságú a biztonságos vezetés szempontjából, az új Mazda MX-5 számára olyan futóművet kellett alkotni, amely a vezető kívánságai szerinti gyors tempó- és irányváltásokra is képes.

A vezető minden utasítását a kormány, a fék, a felfüggesztések, a motor és az erőátvitel megfelelő reakcióinak kell követnie. Ahogy a vezetőülést kialakították, a kormánykerékhez és a váltókarhoz mért távolsága és hosszirányú állíthatósága egyaránt fontos szerepet játszott a Jinba Ittai vezetési élmény megvalósításában. Az eredeti Mazda MX-5 modellt e tekintetben is felmérték, és minden vonatkozásban magasabb célokat tűztek ki.

Kiszámítható, élénk irányíthatóság

Alapvető fontosságú volt a könnyű, ám merev karosszéria, amely a futómű alapjául szolgál. A kettős keresztlengőkaros első és a multi-link rendszerű hátsó felfüggesztés optimálisan megválasztott geometriával aknázza ki a lehető legjobban a 205/45 WR 17 méretű radiál abroncsok kínálta lehetőségeket. A rugózatlan tömegek csökkentése érdekében jó néhány futóműalkatrész alumíniumból készült. A hátsó kereszttartó közvetlen gumiágyazás nélküli csatlakoztatása a karosszériához növeli a futómű merevségét, miközben erősíti az egység érzetét. A fogasléces kormánymű gondos kialakítása alacsony belső súrlódásban, lineáris működésben és kellemesen lágy kormány-visszajelzésekben mutatkozik meg. A vezető kezei és az abroncsok tapadási felülete közötti kapcsolat így még közvetlenebbé vált. Egy további jelentős változás az első nyomtáv 75, míg a hátsó 55 milliméteres növelése, ami szintén hozzájárul a kedvezőbb irányíthatósági adottságokhoz.

Az új fejlesztésű hátsó felfüggesztést az optimális kerékgeometria révén a még magasabb fokú menetdinamika és stabilitás jegyében tervezték. A gyorsítás és fékezés alatti nem kívánt sajátkormányozottsági hatásokat és karosszériabillegéseket hatékonyan mérséklik a lengéscsillapítók és a bukó-, illetve süllyedő mozgásokat gátló geometriai kialakítások. A 65 milliméterrel megnövelt tengelytáv szintén hozzájárul a kiegyensúlyozott és stabil menettulajdonságokhoz.

Fékezés

A fékrendszert úgy tervezték, hogy rövid pedálút mellett közvetlenül a pedálerőben érzékelhető érzékeny visszajelzésekkel és lineáris karakterisztikával szolgáljon, ami szintén a Mazda MX-5 egységérzetét erősíti. Az első tárcsák átmérője a nagyobb hőkapacitás érdekében 20 milliméterrel, a féknyereg szilárdsága pedig 25 százalékkal nőtt. A fékcsövek kevésbé rugalmasak, miközben a fékrásegítő 25,4 milliméterrel nagyobb, mint korábban. E módosításoknak és a kedvezőbb első-hátsó tömegeloszlásnak köszönhetően a - négy egydugattyús féknyereggel szerelt - tárcsafék-rendszer biztosította fékutak példásnak nevezhetők.

Az eredeti Mazda MX-5 tizenhat esztendeig tartó folyamatos sikere magas elvárásokat támasztott utódjával szemben. A Jinba Ittai elvei iránti mély tiszteletnek és a Kansei Engineering átgondolt alkalmazásának köszönhetően a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 kész arra, hogy egy új "tripla-zoom" korszak kezdetéről győzze meg a sportkocsi-rajongókat. Az új Mazda MX-5 a 2005-ös Genfi Autókiállításon tartott világpremierjét követően a tervek szerint 2005 második felétől jelenik meg világszerte a piacok kínálatában. Zoom-Zoom.

*Homologizáció alatt

Mazda MX-5 - főbb műszaki adatok
Méretek Hosszúság 3995 mm
Szélesség 1720 mm
Magasság 1245 mm
Tengelytáv 2330 mm
Nyomtáv (elöl / hátul) elöl 1490 mm / hátul 1495 mm
Ülések száma 2 személy
Motorok Típus MZR 1,8 l, soros, 4-hengeres DOHC 16-szelepes
MZR 2,0 l, soros, 4-hengeres DOHC 16-szelepes
Legnagyobb teljesítmény (célkitűzés) 1,8 l: 93 kW/126 LE / 6500 1/min
2,0 l: 118 kW/160 LE / 6700 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték (célkitűzés) 1,8 l: 167 Nm / 4500 1/min
2,0 l: 188 Nm / 5000 1/min
Furat x löket 1,8 l: 83,0 mm x 83,1 mm
2,0 l: 87,5 mm x 83,1 mm
Sebességváltó Típus 5-fokozatú manuális
6- fokozatú manuális
6-fokozatú automatikus
Kormányzás Típus fogasléces
Felfüggesztés Elöl / hátul Kettős keresztlengőkaros / multi-link
Fékek Elöl / hátul Belső szellőzésű tárcsa / tömör tárcsa
Gumi-abroncsok Elöl és hátul 205/50R 16 vagy
205/45R 17
Keréktárcsák Elöl és hátul 16 x 6 1/2J vagy
17 x 7J

 
CHAT
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkek
 
A pontos idő:
 
Számláló
Indulás: 2005-01-26
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Autók listája
 

Hosszabb cikkek:

Mazda MX5

Bugatti Veryon

Wolkswagen Beetle RSi

Maserati Coupé

Honda NSX

Aston Martin DB7 Zagota

Ford GT

Csak Dodge-ok:

M80 Concept

RAM

Viper

Powerbox

Autók:

Audi R8

Dodge Caliber

Maserati MC12 Corsa

Fiat Trepúnió

Wolkswagen Concept T

Hummer H2H

Saleen S7

Cadillac Evoq

Chrysler Powler Back Tie

Mercury Mountaineer

Ford Explorer

Hannibál

Frog

MINI Cabriolett

Chrysler Crossfire

Ford Mighty F-350 Tonka Concept

Cadillac XLR

Cadillac Cien Concept

Toyota Ragged Sport Coupé

Nissan Frintainer és Xterra

Hyundai HCDG

Ford F-150 Lighting Rod

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!