Az új Mazda MX-5
2005.07.15. 19:30
MEGJEGYZÉS: Ezek az információk előzetes specifikációkat tartalmaznak, amelyek a kiadás időpontjában voltak érvényesek. Mivel a Mazda termékpolitikájának alapvető eleme a folyamatos fejlesztés, a Mazda fenntartja ezen információk bármikori megváltoztatásának jogát.
1989. február 9-én a Mazda Motor Corporation történelmet írt, amikor a Chicagói Autókiállításon bemutatta Mazda MX-5/Miata modelljét. A Mazda ezzel mindenki számára elérhető és élvezetes autók karakterével alkotta újra és ruházta fel életerővel a könnyű roadstert.
Tizenhat esztendővel később a Mazda kompromisszumot nem ismerő elkötelezettsége mit sem csökkent, a hirosimai gyártó továbbra is töretlenül fejleszti a kétüléses roadster klasszikus koncepcióját. A teljes egészében új fejlesztésű, harmadik generációs Mazda MX-5 Genfi Nemzetközi Autókiállításon tartott világpremierjével a Mazda újra bizonyítja, hogy az egyszerű és könnyű sportkocsi mellett a márka továbbra is elkötelezett. Az eredmény pedig egy vérbeli roadster és a Zoom-Zoom karakter legtisztább megnyilvánulása.
A Mazda már régóta épít izgalmas és egyedi sportautókat. Az első világszerte ismertté vált Mazda a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport volt, amelyet 1967-ben mutattak be. A Mazda RX-7, amely 1978-ban követte, szintén meghódította a sportkocsik rajongóinak szívét, és két éve, 2003-ban a Mazda bemutatta az RX-8 modelljét, amellyel újraírta a sportautó-építés szabálykönyvét. A tekinteteket mágnesként vonzó design, a különleges Wankel-motor teljesítménye és a négyajtós karosszériában rejlő, négy felnőtt számára is kényelmes utazást kínáló utastér kombinációja valóban innovatív együttesnek számít.
A vadonatúj Mazda MX-5 megalkotásakor a Mazda tervezői annak fényében fejlesztették tovább a könnyű sportkocsi koncepcióját, hogy az új modellnek bizony egy modern kori ikon nyomában kell járnia. 2000 májusában a Guinness Rekordok Könyve a Mazda MX-5 modellt 531.890 darab addig eladott példányával a legnagyobb darabszámban értékesített kétüléses nyitott sportkocsiként ismerte el. Azóta a kereslet mit sem csökkent, s mára több mint 700 ezer Mazda MX-5 talált világszerte gazdára.
Nem meglepő tehát, hogy a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 megalkotásakor a program menedzsere, Takao Kijima nem csak előre tekintett, hogy felmérje a világ piacainak az eredeti Mazda MX-5 bemutatása óta megváltozott igényeit. A múltba is nézett, hogy átérezhesse, mi avatta e Mazdát oly különlegessé a világ autórajongóinak szemében, és persze kezei közt. Amit talált, az az egyéni szellemiség olyan intenzív megnyilvánulása, amilyennel bizony csupán kevés sportkocsi büszkélkedhet.
Ló és lovasa egysége - "Jinba Ittai"
A Mazda MX-5 kivételes szellemiségét japánul a Jinba Ittai kifejezés írja le a legjobban, amelynek közvetlen fordítása a "ló és lovasa egysége".
A "Yabusame", egy hosszas, artisztikus rituális ceremónia Japánban hű megtestesítője a Jinba Ittai lényegének. Ennek során egy lovas íjász nyargal el egy cél előtt, amelyre nyílvesszőt lő ki. A telitalálat érdekében a lónak és lovasának egyként kell mozognia, azaz közös produkciójukat egyfajta természetes, kétirányú kommunikációnak és az együttműködés magas fokának kell áthatnia.
A ló és a lovas mozgása közötti ezen egység szolgált a Mazda MX-5 és vezetője közötti viszony legtalálóbb analógiájául. A Jinba Ittai a 21. századi adaptációja leginkább az együléses Formula-1 rakéta és vezetője kapcsolatához hasonló, de találó a nagyteljesítményű speed-motor és vezetője példája is. A Jinba Ittai valójában a Zoom-Zoom filozófia lényege.
A ló és lovasának hasonlata és a világszerte a "megunhatatlan élvezetként" elkönyvelt autó megteremtésére irányuló törekvés szolgált fókuszpontként, amely köré az eredeti és a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modelleket egyaránt tervezték és felépítették. Miközben a legtöbb sportkocsi meghatározott menetteljesítmény-célkitűzések jegyében születik - például a 100 kilométer/óra sebességre gyorsuláshoz szükséges idő vagy a futómű által elbírt kanyarbéli oldalgyorsulás - a Mazda tervezői a könnyű sportkocsi újjáélesztésekor további elvárásokat fogalmaztak meg. Ez valójában a nyitott roadster vezetése kínálta egyszerű élvezet diadala volt. Az "élvezet", mint olyan így már mindenki számára az autó részévé válhatott, a sportos autózás és a mindennapok közlekedése során egyaránt.
A Mazda a minden vezető által jól érzékelhető és élvezhető érzékenyen reagáló autó érzetére helyezte a fő hangsúlyt. A Mazda MX-5 a csekély tömeg és a kicsi, ám élénk motor kínálta ideális dinamikus egyensúlyra összpontosít. Ami más autókban másodrendű fontosságú - ilyen például, ahogy a nyitott utastér valósággal fürdik a napfényben és a friss levegő adott évszakra jellemző illatában - a Mazda MX-5 fő célkitűzéseinek listája élén áll.
A Jinba Ittai öröksége és továbbfejlesztése
Takao Kijima és tervezőcsapata első lépése tulajdonképpen annak felismerése volt, hogy éppen a Jinba Ittai tette az eredeti Mazda MX-5 modellt oly vonzóvá a sportautók rajongói körében, s egyben a Mazda legnagyobb sikertörténetévé. A második lépésben olyan korszerű tervezési eljárásokat alkalmaztak, amelyeket a Mazda a jelképpé vált Mazda MX-5 teljes egészében új fejlesztésű harmadik generációjának ez évi bemutatása érdekében fejlesztett ki. Takao Kijima a Jinba Ittai kifinomult megformálását a karosszéria, a hajtáslánc és a futómű kialakításakor a Kansei Engineering módszerét alkalmazta.
A Jinba Ittai fogalmához hasonlóan a Kansei is nehezen fordítható le a nyugati nyelvekre. Az átgondolt tudatosság és a fokozott érzékenység kifejezései állnak a legközelebb a Kansei definíciójához. Ez tulajdonképpen annak felismerése, hogy az egyes alkotóelemek alkalmassága képezi az egész kifogástalan működésének alapját. A vezető és az autó közötti említett egység így egészen addig finomítható, hogy az valójában mindenki által érezhető legyen, aki kipróbálhatja az autót. A Kansei másik szabálya, hogy a design, a mechanikai működés, a menetdinamikai érzékenység végeredményben egyaránt a vezetés élvezetét erősíti.
A Jinba Ittai mint kiindulópont és a Kansei Engineering, mint navigációs eszköz segítségével Takao Kijima és elkötelezett tervezői így olyan teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 roadstert alkothattak, amely jelentősen jobb elődjénél, ám koncepciójában nem tér el az eredetitől.
A csapat elsőként alaposan megvitatta, mit kellene megőrizni a Mazda MX-5 első és második generációjából, és mit célszerű továbbfejleszteni az új Mazda MX-5 számára. A hat alábbiakban látható kulcsfontosságú kategória a Mazda "halszálka szerkezeteként" vált ismertté, s a kívánt "egység" felé vezet. E fogalmak a stílus (külső és belső), a tapintás (a tapintó érzékszervhez kapcsolódó minden vonatkozásban), a hallás (elsősorban a motorhang, de a szélzajok tekintetében is), a kanyarodás (irányíthatósági, menetdinamikai tulajdonságok), a folyamatos haladás (a vezetés minőségétől a gyorsítási reakciókig minden) és a fékezés. Az új Mazda MX-5 megalkotásában e "halszálka szerkezet" szolgált kiindulási pontként.
A Mazda mérnökei öt alapvető követelményt fogalmaztak meg a Jinba Ittai koncepció megvalósításához.
- Az autó a lehető legkönnyebb és legkompaktabb kialakítással rendelkezzen, miközben megfelel a világszerte megkövetelt biztonsági igényeknek
- Az utastérnek kihasználatlan terek nélkül, kényelmes helyet kell kínálnia két nagytermetű felnőtt számára is
- Az autó alapelrendezése továbbra is az eredeti első-középső motor és hátsókerék-hajtás konfigurációt kövesse, ahol a motor az 50:50 arányú első-hátsó tömegeloszlás érdekében a vezető előtt, de az első tengely vonala mögött helyezkedik el
- A maximális vonóerő-átadási képesség, tapadás és dinamikus stabilitás érdekében keresztlengőkaros- vagy multi-link felfüggesztés mind a négy keréknél
- Az erőátvitel vázszerkezetének az érzékeny gázadási reakciók érdekében továbbra is szilárd kapcsolatot kell biztosítania a motor és a hátul elhelyezett differenciálmű között.
A minimális tömeg, mint erény
Az egyre növekvő piaci igények kielégítésekor természetes folyamat a sajáttömeg növekedése. Felismerve azonban, hogy ez ellentétes a Jinba Ittai célkitűzéseivel és az extra tömeg drasztikusan negatív befolyást gyakorolna a vezethetőség, a kanyarodás és a fékezés adottságaira, a Mazda tervezői számára minden egyes gramm számított. "Grammstratégiájuk" a tömeg lehető legcsekélyebb növekedését és tömegcsökkentési lehetőségek alapos vizsgálatát irányozta elő. Emellett azonban más "fogyókúrás" fogásokat is alkalmaztak. Fejlett technikákat használtak mindazon helyeken, ahol a könnyű és merev szerkezetek alkalmazása komoly előnyöket rejtett, mindezt olyan anyagokkal, amelyek nagyobb szilárdságot és könnyebb felépítést eredményeztek.
Végső formájában az új Mazda MX-5 erősebb, jobban használható, kényelmesebb és praktikusabb. Számos új felszerelést kínál, és hatékonyabban védi utasait az ütközések okozta sérülésektől, miközben a Kansei Engineering törekvéseinek köszönhetően a sajáttömeg csupán 10 kilogrammal növekedett.
Miközben a tömegmegtakarítás a Jinba Ittai szempontjából elsődleges prioritást élvezett, a további fő szempontok között szerepelt az önhordó karosszériaszerkezet merevsége, az autó tömegközéppontjának magassága, az 50:50 arányú első-hátsó tömegeloszlás, és a jármű függőleges tengely körüli tehetetlenségi nyomatéka (perdület). (Az alacsonyabb ilyen irányú tehetetlenségi nyomaték fokozza a jármű kormánymozdulatokra adott reakcióinak érzékenységét.) E paraméterek mindegyike igen fontos szerepet játszott az új Mazda MX-5 minden tekintetben élvezetes vezetési karakterében.
A merev karosszériaszerkezet az autó és vezetője egységének alapvető fontosságú eleme. A kimerítő analízisnek és a korszerű anyagfajták alkalmazásának köszönhetően az új egységes karosszériaszerkezet a hajlítószilárdság terén 22, a csavarószilárdság tekintetében pedig 47 százalékos fejlődést kínál a Mazda MX-5 előző generációjához képest. A motor 135 milliméterrel hátrébb mozdítása alapvető lépés volt az első és hátsó tengely közötti tömegeloszlás kiegyenlítése és a jármű függőleges tengely körüli tehetetlenségi nyomatékának csökkentése terén.
Élvezetes design
A látás és a tapintás érzékszervei kritikus szerepet játszottak a fejlesztésben, így döntő fontosságú, hogy az új Mazda MX-5 vérbeli sportkocsiként látható és érzékelhető. Ez a nagyobb és az apró részletek összehangolásának tudománya - a kerekek és a karosszéria arányainak viszonyától egészen addig, ahogyan a sebességváltó-gomb a vezető tenyerébe simul. Az eredeti Mazda MX-5 lényegében egyetlen komolyabb felfrissítéssel 16 éve sikeres a piacon. Az eredeti 1990-es modell designját egyszerű, barátságos és élvezetes formavilágként tartották számon, mivel igényesen képviselte a kompakt és hatékony konstrukció előnyeit.
Külső design
Az új Mazda MX-5 hamisítatlan "apja fia", külsejének tehát éppúgy meg kellett jelenítenie az "élvezet" és a "modern stílus" jegyeit. A teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modellnek így meg kellett őriznie élvezetes karakterét, ám modern stílusjegyekkel kiegészítve. Ezek egyaránt a korszerű könnyű sportkocsi egyszerű funkcionalitását és egy vérbeli sportautó atletikus masszivitását közvetítik, amelyek egyaránt a Mazda MX-5 egyértelmű formai stílusjegyei maradtak.
A legjelentősebb változás a korábbi külső formákhoz viszonyítva az autó klasszikus "kólásüveg" alakjának elhagyása. Az orr és a hátsó rész a korábbiakhoz hasonlóan egyaránt lágyan szűkül, ám a felületek ezúttal finoman, de szűkülés nélkül ívelnek a kerekek között. E változtatás funkcionális előnyei a szélesebb utastérben, azaz a nagyobb csípő- és váll- és könyökmagasságú belső szélességben mutatkoznak meg, illetve helyet kínálnak az oldallégzsákok számára is.
Az új Mazda MX-5 sárvédőinek íveit a lényegesen szélesebb nyomtávú kerekek befogadására és az atletikusabb kiállás érdekében hangsúlyosabbra formálták. A korábbinál nagyobb és szélesebb 17 colos kerekek a Mazda formai filozófiájával teljes összhangban emelik ki a jármű széleit. A karosszéria széles vállöve folyamatosan keskenyedve kölcsönöz az autónak könnyed megjelenést.
Oldalnézetében a Mazda MX-5 megőrizte az eredeti alacsony és folyamatos vállövi vonalait, miközben a közvetlenül alatta, a kerekek között húzódó oldalsó felületek az erőteljes és izmos megjelenést hangsúlyozzák.
A Mazda MX-5 elején és hátulján egyaránt keskenyedő formák hangsúlyozására a fényszórók és a hátsó lámpák az autó széleitől befelé helyezkednek el, így a tengelytáv (+65 milliméter), a hosszúság (+20 milliméter), a szélesség (+40 milliméter) és a magasság (+20 milliméter) enyhe növelése ellenére megőrizte feszes és kompakt vizuális hatását. (Az adatok az európai kivitelre vonatkoznak).
A magas minőségi színvonalat képviselő összehajtható tető egyetlen központi elhelyezésű zárfogantyúval ellátott, Z-alakban hajló konstrukció. Lenyitott helyzetében lágyan és finoman illeszkedik a karosszériához, s különösebb erőfeszítések és nyújtózkodás nélkül zárható, illetve nyitható. Szintén rendelkezésre áll az új levehető keménytető is (piactól függően), amely a döntött hátsó oszlopnak és a lendületes vonalvezetésű hátsó ablaknak köszönhetően az autó vonzerejét tovább emelve, modern és agresszív külsőt kölcsönöz számára.
Belső design
Az új Mazda MX-5 belső terét az egyszerű funkcionalitás és a kényelmes nyitottság jellemzi, a sportautók rajongóit megörvendeztető magas fokú kidolgozási minőséggel kiegészülve. T-alakú kialakítás kapcsolja a műszerfal vízszintes irányú masszív vonalait a kardánalagúthoz. A cockpit elején keresztbeívelő egyenes vonal hangsúlyozásában négy kerek fűtő-szellőző nyílás segít. A belső tér számos részén a zongorafekete árnyalat modern, magas minőségi színvonalat sugárzó felületeket biztosít. A kapcsolókat, műszereket és kezelőelemeket az optimális funkcionalitás érdekében precízen tervezték meg, és nagy gonddal helyezték el. A műszeregységben öt, fémhatású kerettel ellátott, jól leolvasható számlapokkal és mutatókkal kialakított kerek műszer sorakozik, amelyek a polarizált üvegborítás alatt még közvetlenül ráeső fényben is jól láthatók.
A Mazda tervezői az MX-5 számára nyolc külső színt és háromféle egyéni belső kárpitcsomagot választottak. Az alapmodellek ízléses fekete szövetkárpittal és a kormánykeréken, a műszerek keretein és az ajtókilincseken matt ezüst hatású felületekkel készülnek. A magas felszereltségű modellek két vonzó lehetőséget is kínálnak: vajszín és fekete kombinációjú bőrbevonatú üléseket, műszerfalat és ajtókárpitokat, illetve egyszínű fekete bőrkárpitozást (piactól függően).
Biztonság és kényelem
A Mazda új generációs sportautó-felépítését a korábbinál lényegesen szilárdabb formában alkalmazva teremtették meg az új Mazda MX-5 biztonsági rendszereinek alapját. Az új Mazda MX-5 a típus története során először kínál oldallégzsákokat, amelyek kétrészes kivitelben az ülések támlájában kaptak helyet. A közös aktiváló egység egyszerre fújja fel a felsőtest, illetve a fej nagyobb méretű légzsákját. Ez az új, mindegyik piacon megjelenő oldallégzsák-megoldás igen könnyű, kompakt és rendkívül hatékony az ütközésvédelem tekintetében.
Annak érdekében, hogy a Mazda MX-5 az alacsonyabb és a magasabb termetű vezetők számára egyaránt magas fokú kényelmet és tökéletes üléspozíciót biztosíthasson, állítható kormánnyal és a korábbinál tágabb határok között állítható ülésekkel rendelkezik. A rakodási lehetőségek egy ilyen méretű járműhöz képest valóban bőségesek. A hátfalon három rekeszt alakítottak ki: az egyik akár 10 CD-lemez számára is elegendő helyet biztosítva zárható és könnyen elérhető, míg egy-egy az üléstámlák mögött helyezkedik el. A vezetőülés támláját és a kardánalagút utas felőli oldalát egy-egy zsebbel egészítették ki, míg az ajtózsebekbe palacktartót, a váltókar mögé pedig fedéllel takart kettős italtartót építettek. A hatalmas kesztyűtartó zárható és egy kisméretű aprópénz-tartó is a vezető rendelkezésére áll.
A nyitott tetejű autózás kényelmét két megoldással is fokozzák. Új, derékmagasságban elhelyezett nyílásokból áramlik a meleg vagy hűs levegő az utastéren át, a hűvös és melegebb napokon egyaránt megőrizve a cockpit kellemes hőmérsékletét, így meghosszabbítva a nyitott tetejű szezont. A huzatot és a függőleges légáramlatokat az ülések mögötti légterelő hálóval borított konzol mérsékli, miközben felületén át némi levegőt azért az utastérbe enged.
Tökéletesített motorok és erőátviteli rendszerek
Motorok
A sportkocsik lelkét az élénk motor és az ehhez illő erőátvitel alkotja. Két új - a globális piacok számára a 2,0 literes, illetve az európai vásárlók számára egy további 1,8 literes - az MZR motorcsaládhoz tartozó erőforrás hajtja a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 modelleket. Ezek könnyű, kompakt, lánccal hajtott dupla vezértengellyel készülő konstrukciók, hengerenként négy szeleppel, változó szívószelep-vezérléssel, elektronikus szabályzású szívócsatorna-befecskendezéssel és gyújtókábel nélküli, közvetlenül a gyertyákra erősített gyújtótekercses (coil-on-plug) gyújtással. A motorblokk, a hengerfej és az olajteknő egyaránt alumíniumból készül, míg az öntöttvas perselyek tartós hengerfelületet biztosítanak.
Mindkét motor 10,8:1sűrítési aránnyal, és 83,1 milliméteres lökettel működik, ami valamivel rövidebb a dugattyú korábbi 1,8 literes motorban alkalmazott útjánál. A furatátmérő a 2,0 literes motorban 87,5 milliméter, az 1,8 literesben 83,0 milliméter.
Mindkét motor teljesítményadatai a kulcsfontosságú piacokra történő bevezetés időpontjára válnak véglegessé. Az 1,8 literes célkitűzésként 93 kilowatt/126 lóerő legnagyobb teljesítményét 6500-as*, míg 167 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 4500-as percenkénti fordulatszámnál* adja le. A 2,0 literes európai változata célkitűzésként 118 kilowatt/160 lóerő legnagyobb teljesítményét 6700-as*, míg 188 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 5000-es percenkénti fordulatszámnál* produkálja. A motorteljesítmény a helyi igények szerint eltérhet majd.
A Mazda tervezői által "érzékeny reakcióknak" és "lobbanékonyságnak" nevezett fogalmak a fejlesztés során mindvégig a középpontban álltak. A könnyebb lendkerék, az elektronikus szabályzású fojtószelep és a merev kardántengely és féltengelyek egyaránt közreműködnek az új Mazda MX-5 érzékeny és közvetlen viselkedésében. Az új Mazda MX-5 motorjának nyomatéki görbéje a szívó és a kipufogórendszer ellenállásának jelentős mérséklése következtében a magas fordulatszám-tartományokon közel azonos szinten húzódik. Az eredmény pedig egy olyan motor, amely a maximális forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszámot elhagyva, a vörös tartomány felé haladva is különösen érzékeny gázreakciókkal és közvetlen visszajelzésekkel húz.
Különös figyelmet szenteltek a szívó- és kipufogórendszer csatornái kialakításának is. A szívási ellenállás 57 százalékos csökkentését, nagykeresztmetszetű, nyitott szívócsatornával és átgondolt kialakítással sikerült elérni. A kipufogóoldalon a nagytérfogatú hangtompítónak és a kettős kipufogóvégnek köszönhetően a rendszer nyomásveszteségét 40 százalékkal csökkentették.
A Mazda MX-5 motorjának akusztikai hangolásakor - a fojtószelep nyitásával - egyre erősödő, ugyanakkor lágy és harmonikus hangzást alakítottak ki. 5000-es percenkénti fordulatszám felett azonban ez már erőteljesen rezonáló, folyamatos és vérpezsdítő hanggá változik, egészen a 6700-as percenkénti fordulatszámnál fekvő vörös tartományig. A közepes fordulatszám-tartományok mély, 500 hertzes hangzása a Mazda MX-5 érzékenyen reagáló és mozgékony érzetét erősíti.
Erőátvitel
A Mazda új fejlesztésű hatfokozatú manuális sebességváltója minden piac kínálatában szerepel majd. Az ötfokozatú manuális, valamint a váltókarral és a kormánykerék gombjaival egyaránt kezelhető, manuális üzemmódot is kínáló, fejlett hatfokozatú automatikus váltómű szintén megjelenik a palettán (piactól függően).
A sportautók rajongói különös örömmel kapcsolják majd a - csupán egy-egy gyors csuklómozdulattal váltható - fokozatokat. A Mazda MX-5 e fontos stílusjegyének további tökéletesítése érdekében a váltókar minimális erőkifejtés mellett és igen rövid utakon mozgatható. A kezeléshez szükséges erő csökkentésében az első négy fokozat háromszoros kúpkialakítású szinkronszerkezetei is közreműködnek, a hatékonyságot pedig a 3. és 4. fokozat előtéttengelyen elhelyezett szinkronszerkezeteivel fokozzák. A kapcsolórudazat alacsony súrlódású perselyekben mozog, a váltókar pontos megvezetését pedig külön lemezkulissza segíti.
Igazán élvezetes futómű
Harmonikus menetdinamikai tulajdonságok
A vezető és a sportkocsi közötti lehető legszorosabb kapcsolat csak abban az esetben valósítható meg, ha a jármű lineáris, precíz és jól kiszámítható módon reagál. A Mazda tervezői a számos közúti próba során sok időt szenteltek annak, hogy meghatározzák, e magas célok hogyan valósíthatók meg a futómű hangolása útján.
A vezetés érzete tekintetében két kulcsfontosságú adottságra törekedtek: pontos és fürge. A cél tehát a "kínosan tökéletes" motor rideg hatékonysága helyett inkább a természetes élénkség érzete volt. Miközben a stabilitás alapvető fontosságú a biztonságos vezetés szempontjából, az új Mazda MX-5 számára olyan futóművet kellett alkotni, amely a vezető kívánságai szerinti gyors tempó- és irányváltásokra is képes.
A vezető minden utasítását a kormány, a fék, a felfüggesztések, a motor és az erőátvitel megfelelő reakcióinak kell követnie. Ahogy a vezetőülést kialakították, a kormánykerékhez és a váltókarhoz mért távolsága és hosszirányú állíthatósága egyaránt fontos szerepet játszott a Jinba Ittai vezetési élmény megvalósításában. Az eredeti Mazda MX-5 modellt e tekintetben is felmérték, és minden vonatkozásban magasabb célokat tűztek ki.
Kiszámítható, élénk irányíthatóság
Alapvető fontosságú volt a könnyű, ám merev karosszéria, amely a futómű alapjául szolgál. A kettős keresztlengőkaros első és a multi-link rendszerű hátsó felfüggesztés optimálisan megválasztott geometriával aknázza ki a lehető legjobban a 205/45 WR 17 méretű radiál abroncsok kínálta lehetőségeket. A rugózatlan tömegek csökkentése érdekében jó néhány futóműalkatrész alumíniumból készült. A hátsó kereszttartó közvetlen gumiágyazás nélküli csatlakoztatása a karosszériához növeli a futómű merevségét, miközben erősíti az egység érzetét. A fogasléces kormánymű gondos kialakítása alacsony belső súrlódásban, lineáris működésben és kellemesen lágy kormány-visszajelzésekben mutatkozik meg. A vezető kezei és az abroncsok tapadási felülete közötti kapcsolat így még közvetlenebbé vált. Egy további jelentős változás az első nyomtáv 75, míg a hátsó 55 milliméteres növelése, ami szintén hozzájárul a kedvezőbb irányíthatósági adottságokhoz.
Az új fejlesztésű hátsó felfüggesztést az optimális kerékgeometria révén a még magasabb fokú menetdinamika és stabilitás jegyében tervezték. A gyorsítás és fékezés alatti nem kívánt sajátkormányozottsági hatásokat és karosszériabillegéseket hatékonyan mérséklik a lengéscsillapítók és a bukó-, illetve süllyedő mozgásokat gátló geometriai kialakítások. A 65 milliméterrel megnövelt tengelytáv szintén hozzájárul a kiegyensúlyozott és stabil menettulajdonságokhoz.
Fékezés
A fékrendszert úgy tervezték, hogy rövid pedálút mellett közvetlenül a pedálerőben érzékelhető érzékeny visszajelzésekkel és lineáris karakterisztikával szolgáljon, ami szintén a Mazda MX-5 egységérzetét erősíti. Az első tárcsák átmérője a nagyobb hőkapacitás érdekében 20 milliméterrel, a féknyereg szilárdsága pedig 25 százalékkal nőtt. A fékcsövek kevésbé rugalmasak, miközben a fékrásegítő 25,4 milliméterrel nagyobb, mint korábban. E módosításoknak és a kedvezőbb első-hátsó tömegeloszlásnak köszönhetően a - négy egydugattyús féknyereggel szerelt - tárcsafék-rendszer biztosította fékutak példásnak nevezhetők.
Az eredeti Mazda MX-5 tizenhat esztendeig tartó folyamatos sikere magas elvárásokat támasztott utódjával szemben. A Jinba Ittai elvei iránti mély tiszteletnek és a Kansei Engineering átgondolt alkalmazásának köszönhetően a teljes egészében új fejlesztésű Mazda MX-5 kész arra, hogy egy új "tripla-zoom" korszak kezdetéről győzze meg a sportkocsi-rajongókat. Az új Mazda MX-5 a 2005-ös Genfi Autókiállításon tartott világpremierjét követően a tervek szerint 2005 második felétől jelenik meg világszerte a piacok kínálatában. Zoom-Zoom.
*Homologizáció alatt
Mazda MX-5 - főbb műszaki adatok |
Méretek |
Hosszúság |
3995 mm |
Szélesség |
1720 mm |
Magasság |
1245 mm |
Tengelytáv |
2330 mm |
Nyomtáv (elöl / hátul) |
elöl 1490 mm / hátul 1495 mm |
Ülések száma |
2 személy |
Motorok |
Típus |
MZR 1,8 l, soros, 4-hengeres DOHC 16-szelepes MZR 2,0 l, soros, 4-hengeres DOHC 16-szelepes |
Legnagyobb teljesítmény (célkitűzés) |
1,8 l: 93 kW/126 LE / 6500 1/min 2,0 l: 118 kW/160 LE / 6700 1/min |
Legnagyobb forgatónyomaték (célkitűzés) |
1,8 l: 167 Nm / 4500 1/min 2,0 l: 188 Nm / 5000 1/min |
Furat x löket |
1,8 l: 83,0 mm x 83,1 mm 2,0 l: 87,5 mm x 83,1 mm |
Sebességváltó |
Típus |
5-fokozatú manuális 6- fokozatú manuális 6-fokozatú automatikus |
Kormányzás |
Típus |
fogasléces |
Felfüggesztés |
Elöl / hátul |
Kettős keresztlengőkaros / multi-link |
Fékek |
Elöl / hátul |
Belső szellőzésű tárcsa / tömör tárcsa |
Gumi-abroncsok |
Elöl és hátul |
205/50R 16 vagy 205/45R 17 |
Keréktárcsák |
Elöl és hátul |
16 x 6 1/2J vagy 17 x 7J |
|