Ezeregy lóerõ meséi
2005.04.26. 13:29
És a nagy kedvencem!!!
Egyszerûségében elõkelõ a Bugatti utastere, a legjobb anyagokkal borították a mûszerfalat
Csak két adat, amely már biztos a Bugatti modernkori történetének legfrissebb fejezetébõl: 406 km/óra és 14 másodperc. Elõbbi a közeljövõben gyártásba kerülõ Veyron végsebessége, utóbbi pedig – amint nyilván Önök is kitalálták – gyorsulásadat. Kicsit soknak tûnik a 14 másodperc, hiszen ennél tisztességes dízel családi limuzinok is hamarabb érik el a 100-as tempót. Azonban 14 másodpercnyi padlógázas gyorsítás után a Veyron nem 100-ra, hanem 300 km/órára lesz képes – állítja a gyár. Ez a két szám sokat elárul a Bugatti Veyron szuperlatívuszokat hajhászó lényegérõl, de a Formula–1-es autók szintjéhez közel álló menetteljesítmények mellett, a kocsi a luxus netovábbja is. Kétszínû karosszériájának sarkaiba tolták a kerekeket – tengelytávja 2,7 méteres –, s köztük kap helyet a kocsi két legfontosabb része, a motor és az utastér. Utóbbi található elõrébb, és önmagában is figyelemre méltó. Drága bõrborítás és fém használatával egyszerre hagyománytisztelõ és modern a hangulat a kétszemélyes beltérben. A hangulatért nemcsak az anyagválasztás, de a zene is felelõs: már az alapkarosszéria kialakításakor is figyelembe vették az igényes hangzás követelményeit. A különbözõ kezelõszerveket úgy helyezték el, hogy a berlini hifispecialista, Dieter Burmester a lehetõ legtökéletesebb akusztikai élményt tudja nyújtani az utasoknak.
20 colos felniken és pax rendszerû Michelin gumikon gördül a Veyron
Nemcsak a hangszórókból törnek elõ különleges hangok, a motor is egyedülálló zajokat produkál, hiszen 16 hengeres. Két, szûk hengersorú, V8-as motort illesztettek össze egymással 90 fokos szögben. A hátsó tengely elé helyezett, könynyûfémbõl készült W16-os 710 milliméter hosszú és 767 milliméter széles, tehát viszonylag kompakt. Négy turbótöltõjének és öszszesen nyolcliteres lökettérfogatának köszönhetõen azonban teljesítmény- és nyomatékadatai is négy számjegyûek. 1001 lóerõ és 1250 Nm – autónál hihetetlen, sõt még a mozdonyoknál is elismerésre méltó számok ezek. Egy ekkora motornál, amelyben két töltõlevegõ- hûtõ, 64 szelep és négy, folyamatosan változó szelepvezérlést biztosító vezérmûtengely kap szerepet, a motorelektronika sem egyszerû. Olyannyira nem, hogy két, egymással összekapcsolt és összehangolt számítógépre volt szükség a rengeteg paraméter értékeléséhez és a motorvezérléshez. Ha nem kifejezetten a Bugatti Veyron számára fejlesztették volna ki, akkor a motorhoz kapcsolt váltó származhatna akár az autósport királykategóriájából is. A hétfokozatú, szekvenciális egységgel a kormányon elhelyezett kapcsolókkal lehet váltani. Egy kapcsolás csak 0,2 másodpercig tart, hála a dupla kuplungtárcsás tengelykapcsolónak. Az erõátvitelrõl állandó összkerékhajtás gondoskodik.
Igényli a friss levegõt a nyolcliteres, W16-os motor, ezt bizonyítják a tetõn és a kocsi oldalán látható levegõbevezetõ nyílások is
Persze ilyen hajtáslánc nem kerülhet akármilyen karosszériába. A Bugatti kétülésese megtartotta ugyan a márkára oly jellemzõ patkó formájú hûtõmaszkot, azonban ezt leszámítva szinte mindent a megfelelõ légáramok kialakítására való törekvés – azaz a funkció – határozott meg rajta. Az orrán például hatalmas levegõbeömlõk mindjárt öt feladatot látnak el. A motor lélegeztetéséhez és a kabin légkondicionálójához vezetnek levegõt, a fékekhez és a turbó töltõlevegõ-hûtõjéhez irányítanak friss, hûtõ légáramlatokat, illetve a megfelelõ leszorítóerõ érdekében a kocsi alá, a diffúzorokhoz terelik a levegõt. Szintén a kellõ leszorítóerõrõl gondoskodik az automatikusan kinyíló, hátsó szárny. Szükség is van rá, hiszen – amint már említettük – a Bugatti Veyron elméletileg 406 km/órás sebességre lesz képes, és 300-ra mindöszmeséi sze 14 másodperc alatt gyorsít. Azonban, hogy hányan lesznek, akik ezt ténylegesen megtapasztalhatják, azt ma még nem tudni. De ha Önt érdekli, hogy mennyibe kerül majd ez a kocsi, akkor minden bizonnyal nem tartozik a leendõ tulajdonosok közé. Ugyanis a célcsoportnál az árcédulán lévõ összeg már egy nem túl fontos szám csupán.
|